Osmanli Devleti zamaninda devletin sinirlari icinde bulunan nehirlerle ilgili bircok fikir ve proje uretilmistir. 16. yuzyilda Sakarya Nehri'ni Sapanca Golu uzerinden Marmara Denizi'ne; Karadeniz'i Don-Volga uzerinden Hazar Denizi'ne; 19. yuzyilin ilk yarisinda Asi Nehri ile Firat Nehri uzerinden Akdeniz'i Basra Korfezi'ne kanallarla birlestirme fikirleri dusunulmus, uzun ve kisa vadeli calismalar yapilmistir. Nitekim, Tanzimat Fermani'nin ilanindan (1839) dokuz sene sonra da 1848'de Gumuskan (Dink) madenlerinde mudurluk yapan Ahmed Bey tarafindan cok detayli ve genis bilgileri ihtiva eden bir "Kizilirmak Projesi" hazirlamistir. Hazirlanan bu rapor incelendiginde Kizilirmak ve cevresinin ne kadar onemli oldugu bir defa daha gozler onune serilmektedir...